fbpx
ElektromobilnośćŚwiat
Gorące

Byłem na Poznań Motor Show i mówię jak jest

W ostatni weekend marca odbyły się poznańskie targi Motor Show 2019. Z każdym rokiem na imprezie prezentowanych jest coraz więcej aut elektrycznych. Czy auta elektryczne stają się “cool“?

Drogo, ale… lepiej

To kolejna, ósma, edycja tychże targów. Ostatni raz miałem okazje być na nich w 2011 roku. Zmiany jakie zaszły na przestrzeni ostatnich ośmiu lat w trendach motoryzacyjnych widoczne są już na pierwszy rzut oka. Do serc klientów (i ich portfeli) coraz częściej przemawiają auta elektryczne, hybrydy, a nawet… pojazdy napędzane wodorem. Powoduje to, że ilość dostępnych modeli wzrasta, a ich cena spada. O ile w okolicach 2012 – 2014 roku wozy z napędem alternatywnym można było określić jako bardzo drogie to teraz, w 2019 roku, można je określić jako po prostu drogie. Oprócz ceny zmienia się również technologia – zwiększa się pojemność baterii, zwiększa się prędkość z jaką ładowane są ogniwa, zwiększa się również jakość samych aut i ilość zastosowań.

Spalinówki odjeżdżają

Czy tego chcemy czy nie (CHCEMY!) dominującym trendem na kolejnych edycjach targów (i to nie tylko tych poznańskich) nie będą już auta z silnikami spalinowymi. W którymś momencie będą musiały ustąpić miejsca swoim nowocześniejszym, cichszym kuzynom. Ciężko dokładnie określić kiedy może się to wydarzyć, ale jedno jest pewne – spalinówkom zostało tego czasu niewiele.

Relacja

Poniżej znajdziecie opisy oraz zdjęcia najciekawszych modeli aut elektrycznych zaprezentowanych w Poznaniu. Niektóre z nich dostępne są już dzisiaj (Audi E-tron), niektóre będą dostępne za kilka miesięcy (Mercedes EQC), a na niektóre przyjdzie nam poczekać jeszcze około dwa lata (Audi Q4 E-tron). Co ciekawe, udało się uchwycić Tesle Model 3 w wersji sprowadzonej ze Stanów Zjednoczonych.

Hyundai

Hyundai Kona Electric

Kona Electric dostępna jest w dwóch wersja różniących się mocą – 164 oraz 204 KM. Bateria ma pojemność 39,2 kWh (299 km zasięgu) lub 64 kWh (415 km zasięgu). Ceny w Polsce zaczynają się od około 168 000 zł.

Kolejnym autem na stoisku koreańskiego producenta był IONIQ Electric.

Hyundai IONIQ Electric
Hyundai IONIQ Electric

IONIQ Electric oferowany jest z silnikiem o mocy 120 KM. Bateria ma pojemność 28 kWh, a deklarowany zasięg to około 280 km. Cena w Polsce rozpoczyna się od około 150 000 zł.

Wedle mojej wiedzy jedynym autem z napędem wodorowym na targach był model o nazwie Nexo.

Hyundai Nexo

Pojazd napędzany jest wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz silnikiem elektrycznym o mocy 161 KM. Zasięg około 660 km. Cena w Niemczech to w przeliczeniu około 288 000 zł. Aktualnie w Polsce nie ma żadnej stacji gdzie można by ten samochód zatankować. Najbliższa znajduje się w Berlinie. Prezentowany model był właśnie tam tankowany 🙂

Tesla

Auta tej marki na targach reprezentował tylko jeden egzemplarz, a dokładniej Model 3. Został on sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych i jak widać zarejestrowany został w Krakowie.

Tesla Model 3

Zasięg (w zależności m.in od wybranej baterii) to od 350 do 515 km. Cena na rynku amerykańskim zaczyna się od 35 000 USD.

Nissan

Nissan Leaf II

Nissan Leaf II. Druga generacja doskonale znanego wrocławskim użytkownikom Vozilli Leafa. Ma nową baterie o pojemności 40 kWh. Zasięg to 243 km. Dostępny jest również Leaf e+ z baterią 60 kWh oraz zasięgiem 363 km. Pojazdem widocznym na drugim zdjęciu powyżej Marek Kamiński pokonał trasę z Polski do… Japonii (w sumie około 16 000 km).

Kia

Kia e-niro

Kia e-niro. Dostępna z dwiema bateriami – 39.2 kWh lub 60 kWh. Zasięg 312 lub 485 km. Cena w Polsce od około 160 000 zł.

Jaguar

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace. Pojemność baterii to 90 kWh. Zasięg około 480 km. Ceny rozpoczynają się od około 350 000 zł.

Audi

Niemiecki producent pokazał chyba najwięcej modeli aut elektrycznych – aż cztery. Co prawda trzy z nich dostępne będą w bliższej lub dalszej przyszłości, ale chwalić przecież można się już dziś. Wygląda na to, że jest czym.

fot. Audi E-Tron

Audi E-Tron. Bateria o pojemności 95 kWh. Zasięg w okolicach 350 km. Cena w Polsce około 350 000 zł. Cena egzemplarza na zdjęciach ponad 400 000 zł. Na uwagę zasługują kamery zamiast lusterek cofania. Ich koszt to około 6000 zł. Ciekawostka: takie lusterka są w Polsce całkowicie legalne.

Kolejnym modelem był Q4 E-tron.

Audi Q4 E-tron

Zapowiedziany na 2020 rok. Bateria 82 kWh. Zasięg to 450 km. Cena nie jest jeszcze znana.

Audi Elaine

Audi Elaine

Volkswagen

Volkswagen ID Buzz

Volkswagen ID Buzz. Ten model robił furorę na stanowisku Volkswagena. Przewidywana premiera to 2022 rok.

Mercedes

Mercedes EQC
Mercedes EQC

Mercedes EQC. Produkcja pierwszego elektrycznego Mercedesa ma ruszyć na wiosnę. Pojazd posiada baterie o pojemności 80 kWh oraz zasięg 350 km.

Poniżej koncepcyjny smart oraz jego wersja produkowana obecnie.

Mercedes smart concept
Tagi

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Bitnami